Khadijah binti Adenan1
Dr. Hjh Rosmawati Hamzah2
Dr. Norafidah binti Noralidin3
Ain Apainah Yuni4
Institut Pendidikan Guru Kampus Gaya Kota Kinabalu
Corresponding author: khadijahadenan@gmail.com
ABSTRAK
Kesantunan berbahasa amat penting diamalkan demi menjaga perpaduan agar terus terpelihara dalalm masyarakat Malaysia. Menurut Awang Sariyan (2007) memberikan definisi sebagai penggunaan bahasa yang baik ,sopan, beradab,memancarkan peribadi mulia dan menunjukkan penghormatan kepada pihak yang menjadi teman bicara. Amalan kesantunan berkomunikasi merupakan tuntutan dalam setiap agama agar penggunaan bahasa ini tidak melanggar prinsip etika dan tatacara yang telah digariskan oleh agama,budaya dan masyarakat. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sejauh mana amalan kesantunan berbahasa dalam kalangan pelajar IPGK Gaya diamalkan ketika berkomunikasi. Sebanyak 118 orang responden dipilih menggunakan borang soal selidik dan 7 orang responden terlibat dalam temu bual. Oleh itu, dalam kajian ini menggunakan teori Brown dan Levinson (1987) sebagai panduan bagi membincangkan dapatan kajian. Dapatan kajian ini, pelajar yang menjadi responden didapati mengamalkan kesantunan berbahasa dalam konteks yang agak formal, walau bagaimanapun dalam konteks yang kurang formal dan dalam keadaan yang mendesak atau terpaksa, mereka akan mengamalkan ketidaksantunan berbahasa dalam komunikasi seharian mereka. Oleh itu, adalah diharapkan agar amalan kesantunan berbahasa ini dapat diamalkan dalam kalangan pelajar IPG yang merupakan bakal guru-guru di sekolah yang akan membentuk generasi akan datang dalam menyantuni insan dalam era dunia digital.
Kata Kunci: Kesantunan berbahasa, amalan kesantunan, Pelajar IPG
No comments:
Post a Comment